TOP - perhosaura rakentuu kahdesta alueauran heittosiivestä.

Perhosaura antaa molemmille puolille hyvät heitto-ominaisuudet samalla kun pihamaiden ja terminaalien aurauksessa tarvittava puskulevymäinen työntöominaisuus säilyy hyvin. Auran siipi kääntyy hyvin molemmille puolille ja alueaurasta tuttu heittosiipi heittää lumen korkealle penkalle jo pienillä 15 – 20 km/h ajonopeuksilla.

Perhosauran siiven alaosa on suora ja puolestaan yläosa suoristuu eteenpäin samalla tavoin kuin alueaurassa. Tiellä ajettaessa ajoviima pääsee hyvin siiven sisälle, auttaen lumen lentämisessä aurattavalle puolelle. Auran keskellä oleva eteenpäin suuntautuva visiiri estää lumen lentämisen työkoneen päälle.

Malliston hydraulinen vaimennin toimii iskunvaimentimena.

Hydraulinen vaimennin tasoittaa tehokkaasti jäisestä pinnasta tulevaa värinää. Esteen sattuessa sylinteri joustaa paineakun avulla ja korjaus takaisin aurausasentoon tehdään helposti työkoneen hydrauliikalla. Vakioteräkulma on 45 astetta, jota voidaan ajon aikana säätää ajamalla vaimentimen sylinteriä eteen tai taaksepäin. Sylinteriä säädettäessä koko auran siiven kulma muuttuu samalla lumen heitto – ominaisuudet ja suunta. Auran kääntölaitteessa on lisäksi varoventtiili, joka joustaa esteen sattuessa siiven käännön suunnassa. Hydraulisen vaimentimen toimintaa voidaan säätää, säätämällä vaimentimen varoventtiiliä.

Perhosauramallisto on rakenteeltaan vankka ja soveltuu hyvin myös suuremmille työkoneille.

Perhosen muotoon hitsatut siivet antavat jäykkyyttä, samoin auran siipi ja siiven jäykisteet ovat järeää materiaalia. Huolimatta kasvaneesta painosta aura on käyttökelpoinen myös pienemmillä koneilla, sillä runko on lyhyt ja auran painopiste tulee lähelle työkoneen kiinnityspistettä. Järeydestään huolimatta aura on herkkä työntää, mikä säästää työkoneen polttoainetaloudessa.

Auran siiven kellunta on toteutettu rungon ja siiven välissä olevalla kelluntapalkilla.

Tämä mahdollistaa molemmille puolille yhtä suuren kääntökulman. Siiven kiinnitystapeissa on rasvattavat liukulaakerit ja itse tapit ovat lukittu pyörimistä vastaan. Sivuttaissuunnassa siipi on laakeroitu kuudella muovisella painelaakerilla, jotka pienentävät tarpeetonta kulumista ja vaimentavat tehokkaasti auran ajomelua. Siiven kääntö tapahtuu kahdella halkaisijaltaan 80 mm sylinterillä, jotka järeytensä puolesta mahdollistavat portaattoman aurauskulman säädön aina 0 – 36 oikealle ja 0 – 30 asteeseen vasemmalle puolelle.

Mallistossa on uudet ruuvisäätöiset jalakset, jotka mahdollistavat 3 mm säätötarkkuuden polanteelle.

Jalakset on siirretty auran molempiin nurkkiin, jolloin auraustarkkuus paranee entisestään. Molemmissa jalaksissa on 300 mm säätövara, joka riittää kaikissa tilanteissa sekä erilaisilla terämalleilla.

Mallisto tehdään laadukkaasta teräksestä.

Erilaiset levyn vahvuudet, valmistustekniikka ja kuljetuslogistiikka on huomioitu tarkasti. Valmiit hitsatut tuotteen osat pestään kuumavesipesulla rasvan ym. epäpuhtauksien poistamiseksi ennen maalausta. Maalina käytetään elastista Normadur – maalia, joka yhdessä uuden valmistustekniikan kanssa varmistaa tasaisen ja siistin pinnan laadun.

Vakiovarusteet:

  • Tasaterä

Lisävarusteet:

  • Verkkoterä
  • Kumiverkkoterä
  • Kumiterä
  • Kovametalliterä
  • LED-huomiovalosarja
 Malli  Leveys Korkeus   Työleveys    Oma Paino
PA300 397 cm 138 cm  260 - 305 cm 845 kg 
PA330 428 cm 145 cm  285 - 335 cm 885 kg
PA360 458 cm 152 cm  311 - 365 cm 925 kg
PA390 489 cm 159 cm  337 - 396 cm 990 kg